Skip to main content

Número de participants: 8

Número d’espècies: 131

Tour líder: Sergi Sales

Resum general: El nostre primer tour a la illa de Xipre ha estat organitzat per gaudir dels ocells endèmics de l’illa així com del començament de la migració de tardor pels ocells de l’est del Western paleàrtic. El tour ha estat marcat per la calor, però malgrat les altes temperatures el pardaleig ha estat prou bo, amb bons números d’espècies migradores i bones observacions dels endemismes. Tot amb tot, molt content per com ha anat el viatge, amb els tres principals endèmics: el tallarol de Xipre, el xot de Xipre i el còlit de Xipre. Tots tres s’han observat bé, a més dels futurs possibles nous endèmics. Sumant a la llista d’espècies emblemàtiques com el francolí coll-negre, el corriol de leschenault, territ becadell, hortolà cendrós, tallarol esparverenc o la perdiu de chukar. Fins i tot sumant dues rareses locals com l’estornell rosat i l’alció d’Esmirna. En resum, gran viatge a una meravellosa illa i amb ganes de tornar-hi la propera primavera!

Dia 0 – viatge

El grup arriba ja ben entrada la nit del dia 25 a Larnaca en vol directe des de Barcelona però tot i així ens dona temps a sentir, al pàrquing de l’aeroport, el primer ocell del viatge: un torlit.

Dia 1

Ens aixequem una mica més tard del que tocaria per poder descansar i recuperar energia. A les immediacions de l’hotel i entorn de Larnaka, comencem a contactar amb espècies típiques de l’illa com són la cornella emmatellada (molt abundant), tórtores del Senegal (ocell en clara expansió), el primer aligot rogenc del viatge i una espectacular fredeluga d’esperons aprofitant la verdor de les rotondes de trànsit, cada vegada més urbà.

El plàning del 1er matí és passar la jornada a Cape Greko, famós punt cap a l’est de l’illa on es poden detectar gran nombre de “targets” del viatge però alhora punt de concertació de migrants.

La primera aturada, a un sector amb conreus envoltats de zones de màquia, ja ens aporta escorxadors aturats als cables, trenques (coincidim amb dates de bona entrada d’aquesta espècie a Xipre) a la capçada d’un arbre i els primers capsigranys emmascarats del tour.

Escorxador – Red-backed Shrike (Lanius collurio). Imatge de Salvador Parreu
Capsigrany emmascarat – Masked Shrike (Lanius nubicus). Imatge de Salvador Parreu.

Són abundants les bosquetes pàl·lides orientals i els tallarols xerraires, però no sempre fàcils de veure amb claredat. Però si un ocell és complicat d’observar, és el tallarol de Xipre. Diversos exemplars escoltats a molt curta distancia però que generalment només es poden gaudir fent petits i curts volts entre els arbustos.

Aquí també s’escolten diverses perdius chukars i un llunyà francolí negre.

La temperatura ambiental puja dràsticament i a les zones amb menys vegetació del cap i petits camps del voltant descobrim diversos còlits de Xipre i 3 còlits isabelins, mentre un grup migrant de pelicans comuns passa en migració a poca alçada junt amb alguns rapinyaires com una arpella comuna, un aligot vesper i un milà negre.

Còlit isabelí – Isabelline Wheatear (Oenanthe isabellinus). Imatge de Salvador Parreu.

Pelicans comuns – Great White Pelican (Pelecanus onocrotalus). Imatge del tour líder Sergi Sales.

Després d’un extraordinari dinar iranià fem una visita a l’Oroklini Lake, a on gaudim de la primera zona humida del viatge i a on ràpidament detectem un magnífic territ becadell, una de les espècies més buscades pel grup! També un gran nombre de fredelugues esperonades i altres limícoles i, entre ells, dues sisetes.

Acabem la llarga jornada a unes petites llacunes litorals on no es veu un gran nombre d’ocells.

Territ becadell (Limicola falcinellus) i fedeluga d’esperons (Vanellus spinosus). Imatge de Ramon Grimalt.

Siseta – Marsh Sandpiper (Tringa stagnatilis). Imatge de Ramon Grimalt.

Dia 2

Per intentar aprofitar les hores amb temperatures més moderades, ens aixequem ben aviat i ràpidament estem al camp, visitant en primer lloc unes petites basses, les Bishop Pools, però el fet de que fos diumenge va fer que la zona tingués obert l’accés per visitar l’església però no pas l’espai natural. Finalment accedim caminant observant més tallarols i bosquetes migrants fins arribar a la bassa on hi ha algunes espècies aquàtiques. La sorpresa arriba al moment de tornar a agafar el vehicle, ja que a la capçada d’un arbre mort veiem un jove d’estornell rosat el qual no el podem gaudir massa estona ja que el pas d’un falcó de la reina i diversos tudons el fan volar i malauradament no el podem relocalitzar. Es tracta d’una espècie molt escassa a l’illa, amb observacions només puntuals. Al llarg del pas postnupcial es veu algun exemplar immadur.

Fem una breu aturada per esmorzar desprès de fer un primer intent a la llacuna d’Akrotiri per la grua damisel·la.

Amb forces recuperades gràcies a l’esmorzar, anem cap l’oest i fem una aturada a Kensington Cliffs , escenari espectacular on podem veure diversos falcons marins fent acrobàcies just davant nostre en un entorn fantàstic.

Falcó de la reina – Eleonora’s Falcon (Falco eleonorae). Imatge de Ramon Grimalt.

D’aquí anem a una petita zona humida per gaudir del nostre picnic. A la bassa apareix un rascletó però malauradament només es deixa veure breument. La zona és rica en diversitat ja que a més d’aus aquàtiques també es veuen rapinyaires, trenques…i grans grups de pardals de passa. Aquí també se sent el reclam d’una cuereta citrina que, malauradament no es deixa veure.

Sota un sol de justícia continuem cap a la península de Pafos. L’bjectiu principal és el corriol de Leschenaut però malauradament el passeig marítim en obres al costat de la zona dels corriols està en obres i això ens obliga a entrar al nucli arqueològic annex. Després de 3 hores llarguíssimes de buscar i intentar tindre llocs amb bona visibilitat, aconseguim detectar aquest mític limícol provinent dels llacs salats de Turquia. En concret 2 exemplars adults que fa dies que es veuen per la zona i un 3er exemplar nou, de 1er hivern. Cervesa ben freda per celebrar l’observació.

Corriol de Leschenault – Greater Sand Plover (Charadrius leschenaulti). Imatge de Ramon Grimalt.

Al vespre ens acompanya un ornitòleg local per optimitzar la cerca d’aus nocturnes. El primer que veiem és un parell de mussols comuns. Posteriorment, a un penya-segat, sentim dues òlibes molt actives, però continuem sense rastre de l’espècie més buscada, i no és fins al tercer intent que aconseguim escoltar i veure diversos xots xipriotes. Simultàniament un enganyapastors acaba de completar el paisatge sonor d’aquella màgica nit.

Xot de Xipre – Cyprus Scops Owl (Otus cyprius). Imatge de Ramon Grimalt.

Fem un excel·lent sopar en una taberna grega i cap a dormir que és mitjanit i avui han estat moltes hores seguides de birding!!

Dia 3

Matinada per prospectar la mítica zona de muntanya de Troödos. Allà trobem la fresqueta de la muntanya, ja que en un moment hem pujat a 600m de desnivell, i gaudim d’una temperatura sorprenentment agradable al llarg de tot el matí.

Només baixar del cotxe ens trobem envoltats pels tres dels targets de la zona: la mallerenga petita xipriota, la subespècie local de raspinell comú (totes dues candidates per a esdevenir espècies separades de les formes continentals) i el trencapinyes, ocell que del qual també s’està estudiant la taxonomia. La breu passejada ens permet veure a plaer i fotografiar aquestes espècies alhora que s’escolten contínuament els reclams en vol dels trencapinyes. Sembla que ha estat una molt bona de temporada de cria per a l’espècie. Finalment, s’aconsegueixen fer bones observacions de la quarta espècie objectiu: el gaig de la subespècie xipriota. Un bon ventall de possibles futurs splits! També podem gaudir i retratar a plaer un magnífic exemplar de còlit de Xipre mentre un falciot pàl·lid ens fa acrobàcies en un curiós vol baix entre els pins.

Mallerenga petita xipriota – Cyprus Coal Tit (Periparus ater cypriotes). Imatge de Sanvador Parreu.

Trencapinyes comú (Loxia curvirostra). Imatge de Sergi Sales

Gaig de Xipre – Cyprus Jay (Garrulus glandarius glazneri). Imatge de Salvador Parreu.

Contactem amb el reviewer local d’Ebird, el Colin Richards, que molt amablement s’ofereix a acompanyar-nos al seu local patch, al sector d’Agia Varvara, i després a Anarita Park. Ja havíem prospectats totes dues zones en jornades anteriors però gaudim de millor observacions en algunes espècies i fins it tot en sumem alguna de nova. Després del cafè frappe de rigor (gran descobriment), anem cap a Germasogeia Reservoir, una petita zona humida i de vegetació de garriga molt propera al nostre hotel. La forta ventada dificulta la detecció d’espècies però tot i així trobem algunes de les espècies més comuns en migració d’aquestes dates i, entre mig de innumerables reclams de tallarol de capnegre (cada vegada més abundant a l’illa) sentim diversos tallarols de Xipre dels quals només fem un bona observació d’una femella. I com a colofó final, un parell de magnífics hortolans cendrosos es deixen veure al marge de la carretera.

Dia 4

Una vegada vistos la majoria dels objectius del viatge, intentem cerca noves espècies i millorar les observacions d’alguns ocells, per això matinem per arribar amb les primeres llums al Greek Cape. Des del cotxe detectem un tallarol emmascarat oriental, més contrastat que el nostre tallarol, això ens fa baixar del cotxe per viure un dels moment més màgics del viatge, on desenes de petits ocells migrants semblava que moguessin els matolls on s’alimentaven. Gaudim d’un autèntic festival de tallarols: l’esparverenc que es deixar retratar de forma notable, el xerraire, el capnegre, el de Xipre, l’emmascarat oriental i el trencamates!!  Sumant trenques, capsigranys comuns i emmascarats, gaigs blaus, escorxadors, bosquetes pàl·ides orientals,…

Còlit de Xipre – Cyprus Wheatear (Oenanthe cypriaca). Imatge de Salvador Parreu

Tallarol esparverenc – Barred Warbler (Curruca nisoria). Imatge de Ramon Grimalt.

El fet d’arribar ben aviat ens permet gaudir de diferents estols de perdius de Chukar, alguns d’ells amb més de 20 individus.

Molt satisfets amb aquest inici de matí fem una estona a la zona del voltant de la tanca militar al Greek Cape sense massa noves espècies a afegir, i és que la calor ja apreta. Després del cafè frappe de rigor repetim visita a Oroklini Lake on ja no es veu el territ becadell però si 3 sisetes.

Fem una aturada curta a diverses zones humides al voltant de Larnaka, a on a més d’espècies més habituals, afegim curroc i gavina capblanca a la llista del viatge.

Decidim acabar la jornada fent aturada a les zones humides al sud de Nicosia, a on veiem diversos francolins, espècie aparentment complicada d’observar en aquestes dates però que en aquell espai sembla assolir densitats destacables. Des d’una petita torre d’observació podem veure a plaer un grapat de francolins, la majoria mascles quan, de sobte, apareix un alció d’Esmirna volant davant mateix de la torre d’observació. Mega raresa a l’illa que fa uns dies enrere s’havia observat per la zona però que no s’havia tornat relocalitzar. Gran final d’una inoblidable jornada!

Francolí negre – Black Francolin (Francolinus francolinus). Imatge de Ramon Grimalt.

Dia 5

Últim dia, sortim ben aviat cap al mític a Akrotiri Lake amb l’esperança de trobar alguna grua damisel·la. Però continuem sense sort i és que enguany les observacions es concentren al Nord de l’illa i són de grups en migració activa. Fins i tot amb grups grans però sense aquests quedin sedimentats per l’illa.

D’Akrotiri tornem a visitar el lloc l’alció d’Esmirna però a l’arribar, uns ornitòlegs locals ens comentem que s’ha observat un moment amagant-se dins d’una zona boscosa d’on no ha tornat a sortir. Tornem a gaudir dels francolins i apurem les darreres hores bans de marxar cap a l’aeroport visitant sectors arbustius propers a l’hotel, on a més de diversos còlits de Xipre per fi alguns del grup veiem un tallarol de Xipre amb el típic plomatge adult.

Capó reial – Glossy Ibis (Plegadis falcinellus). Imatge de Salvador Parreu.

Després d’una bona dutxa ens dirigim cap a l’aeroport a on un puntual vol ens torna cap a casa.

Molt contents per com ha anat el viatge, amb els tres principals endèmics: el tallarol de Xipre, el xot de Xipre i el còlit de Xipre. Tots tres s’han observat bé, a més dels futurs possibles nous endèmics. Sumant a la llista d’espècies emblemàtiques com el francolí coll-negre, el corriol de leschenault, territ becadell, hortolà cendrós, tallarol esparverenc o la perdiu de chukar. Fins i tot sumant dues rareses locals com l’estornell rosat i l’alció d’Esmirna, en resum gran viatge a una meravellosa illa.

Llistat d’espècies vistes al llarg del tour (inclou noms vulgars en anglès i català a més del nom científic:

1. Garganey — Xarrasclet — Spatula querquedula
  11. European Turtle Dove — Tórtora eurasiàtica — Streptopelia turtur
  12. Eurasian Collared Dove — Tórtora turca — Streptopelia decaocto
  13. Laughing Dove — Tórtora del Senegal — Spilopelia senegalensis
  14. European Nightjar — Enganyapastors comú — Caprimulgus europaeus (heard only / només sentit)
  15. Common Swift — Falciot negre — Apus apus
  83. Eurasian Blackcap — Tallarol de casquet — Sylvia atricapilla
  84. Barred Warbler — Tallarol esparverenc — Curruca nisoria
  85. Lesser Whitethroat — Tallarol xerraire — Curruca curruca
  86. Eastern Orphean Warbler — Tallarol emmascarat oriental — Curruca crassirostris
  87. Cyprus Warbler — Tallarol de Xipre — Curruca melanothorax

3. Starred Agama — Agama de Xipre — Laudacia cypriaca
  4. Trodos Lizard — Phoenicolacerta troodica
  5. Kotschys’ Geckoo — Medyodactylos kotschyi
Written by Carles Oliver on .

Contact

Carrer Pere Quart, 39 2n 1a
El Vendrell (Tarragona)

+34 697426603

Newsletter

Social networks

© 2020 Barcelonabirgingpoint. All rights reserved. Powered by IndianWebs.com.